مزایای استفاده از مخزن‌ آب
01
اکتبر

مزایای استفاده از مخزن‌ آب

مزایای استفاده از مخزن‌ آب

مزایای استفاده از مخزن‌ آب : مخازن آب برای موارد زیادی همچون آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی، تامین آب مورد نیاز ساختمان های مسکونی و اداری، نگهداری و ذخیره سازی آب آشامیدنی و … به کار می روند. از این رو افراد زیادی در سرتاسر جهان برای ساختمان های اداری و مسکونی خود اقدام به خرید مخزن آب می کنند. اما علاوه بر این مواردی که به آن ها اشاره کردیم، دلایل مهم تری برای استفاده از مخازن آب وجود دارند. در ادامه به چند مورد از مهم ترین مزایای استفاده از مخزن آب در خانه و محل کار می پردازیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید : مخزن آب

مزایای استفاده از مخزن‌ آب
مزایای استفاده از مخزن‌ آب

مزایای استفاده از مخزن آب در خانه و محل کار

عدم نصب مخزن آب در خانه و محل کار مشکلات متعددی را به وجود می آورد. مهم ترین مشکلاتی که ایجاد می شوند عبارتند از: افت فشار آب شهری، مواجه شدن با کمبود آب هنگام قطعی آب شهری، وارد شدن فشار به شبکه آب در ساعات اوج مصرف. لازم به ذکر است با نصب پمپ آب همچنان طبقات بالا با مشکل افت فشار آب مواجه هستند، بنابراین نصب مخزن آب امری واجب و ضروری تلقی می شود. در ادامه به توضیح کامل هر سه موردی که ذکر کردیم، می پردازیم.

مزایای استفاده از مخزن‌ آب
مزایای استفاده از مخزن‌ آب
  1. رفع مشکل فشار پایین آب شهری

یکی از مزایای استفاده از مخزن آب رفع مشکل فشار پایین آب شهری است. استفاده از مخزن آب به همراه پمپ برای رفع این مشکل، یک راه‌حل مؤثر است. در این سیستم، مخزن آب در مکانی مناسب مانند پشت‌بام یا زیرزمین نصب می‌شود و در ساعات مصرف پایین، آب شهری با فشار کم به آرامی وارد مخزن می‌گردد. سپس با استفاده از یک پمپ، آب ذخیره‌شده با فشار مطلوب به شبکه آبرسانی ساختمان منتقل می‌شود. این سیستم نه تنها از نوسانات فشار جلوگیری می‌کند، بلکه در مواقعی که فشار آب شهری بسیار کم یا قطع است، تأمین آب با فشار مناسب را تضمین می‌کند. استفاده از مخزن به‌ویژه در ساختمان‌های چند طبقه یا مناطقی که فشار آب در ساعات اوج مصرف کم می‌شود، بسیار مفید است و تجربه بهتری برای افراد ساکن در ساختمان فراهم می‌آورد. همچنین نصب و راه‌اندازی این سیستم در مقایسه با راه‌حل‌های دیگر، اقتصادی‌تر و کارآمدتر است.

بیشتر بخوانید : مخزن آب ۸۰۰۰ لیتری

  1. رفع مشکل کمبود آب هنگام قطعی آب شهری

یکی دیگر از مزایای استفاده از مخزن آب، رفع مشکل کمبود آب هنگام قطعی آب شهری می باشد. قطعا تا بحال شما هم با مشکل قطعی آب به دلایل مختلفی خصوصا در مناطق شهری و روستایی مواجه شده اید. در چنین شرایطی انجام دادن کارها بسیار سخت و حتی ناممکن می شود. کارهایی همچون نظافت شخصی، آشپزی، موارد بهداشتی و … . با وجود مخزن آب در خانه و محل کار این مشکلات به آسانی رفع می شوند. با نصب مخزن می توان آب مورد نیاز ساکنین ساختمان را نگهداری و ذخیره کرد که در زمان نیاز بتوانند از آن استفاده کنند. در کشور ما طبق قانون ملی ساختمان ایران، ساختمان های مسکونی که از ۴ طبقه بیشتر هستند و بیش از ده واحد دارند، ضروری است یک مخزن آب با ظرفیت ۱۲ ساعت مصرف معادل ۱۵۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز، نصب شود. با توجه به این ارقام به طور حدودی می توان میزان آب مورد نیاز ساختمان را محاسبه کرد و نسبت به تهیه مخزن آب مورد نیاز اقدام نمود.

مزایای استفاده از مخزن‌ آب
مزایای استفاده از مخزن‌ آب
  1. رفع مشکل وارد شدن فشار به شبکه آب در ساعات اوج مصرف

از دیگر مزایای استفاده از مخزن آب، رفع مشکل وارد شدن فشار به شبکه آب در ساعات اوج مصرف است. نصب پمپ‌های آب به صورت مستقیم روی شبکه ورودی ساختمان‌ها می‌تواند به شبکه آب شهری آسیب وارد کند، زیرا مکش پمپ‌ها در زمان‌های اوج مصرف، فشار بیشتری را به سیستم آبرسانی تحمیل می‌کند.

با این حال، این مشکل با واسطه قرار دادن مخزن آب قابل رفع است. به این صورت که مخزن آب ابتدا به شبکه شهری متصل شده و تا زمان پر شدن به صورت تدریجی آب دریافت می‌کند، سپس پمپ بعد از مخزن نصب می‌شود. در این روش، پمپ دیگر مستقیماً از شبکه آب شهری مکش نمی‌کند و فشار مضاعفی به سیستم وارد نمی‌شود.

بیشتر بخوانید : لوله و اتصالات پلی اتیلن 

به عبارت دیگر، در زمان‌های اوج مصرف که شبکه شهری تحت فشار است، آب از مخزن تأمین شده و فشار از روی شبکه برداشته می‌شود. این روش نه تنها از آسیب به سیستم شهری جلوگیری می‌کند، بلکه جریان آب مداوم و با فشار مناسب را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌سازد.

بیشتر بخوانید : لیست ابعاد مخازن افقی

جمع بندی

در این مقاله مزایای استفاده از مخزن آب که شامل رفع مشکل فشار پایین آب شهری، رفع مشکل کمبود آب هنگام قطعی آب شهری و همچنین رفع مشکل وارد شدن فشار به شبکه آب در ساعات اوج مصرف می شود را برای شما عزیزان توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

 

 

اشتراک گذاری :